Beter zicht bij slecht licht: DriveSafe van ZEISS

Veel mensen voelen zich onzeker, ongemakkelijk en gestrest tijdens het rijden. Dit is vooral onder moeilijke licht- en weersomstandigheden zoals bij neerslag en mist, tijdens de schemering of in het donker.


TEKST en afbeeldingen: zeiss.nl

Een bril voor dagelijks gebruik en veiliger rijgedrag

DriveSafe Brillenglazen van ZEISS

Gemiddeld is 83% van de brildragers1 tevens bestuurder. Autorijden kan een echte uitdaging zijn, voor iedereen - ongeacht de afstand - en goed zicht is essentieel voor de veiligheid.

Met DriveSafe Brillenglazen introduceert ZEISS een nieuwe productcategorie brillenglazen voor dagelijks gebruik. Het is specifiek ontworpen om te voldoen aan de behoeften qua zicht van mensen die zich in het verkeer veiliger en comfortabeler willen voelen met hun dagelijkse brillenglazen. DriveSafe Brillenglazen van ZEISS zijn zowel verkrijgbaar in enkelvoudige als in multifocale varianten.

Ontwerp

ZEISS heeft een brillenglas voor dagelijks gebruik ontwikkeld wat uit drie elementen bestaat, zodat rijden veiliger en comfortabeler wordt.

  • De Luminance Design®-technologie van ZEISS houdt rekening met de pupilgrootte bij weinig licht
  • De DuraVision DriveSafe Coating van ZEISS vermindert waargenomen schittering tot 64%
  • Het DriveSafe Brillenglasontwerp van ZEISS heeft zowel een tot 43% groter zichtgedeelte voor de middellange afstand om het scherpteverschil tussen dashboard en spiegels gemakkelijker te overbruggen, als een tot 14% groter gedeelte voor zicht op afstand voor breder zicht op het wegdek
Beter zicht bij weinig licht voor veiliger en comfortabeler rijden
1// Beter zicht bij weinig licht voor veiliger en comfortabeler rijden
Minder schittering door tegemoetkomend verkeer of straatverlichting in het donker
2// Minder schittering door tegemoetkomend verkeer of straatverlichting in het donker
Nauwkeurig zicht op het wegdek, dashboard en in achteruitkijk- en zijspiegels
3// Nauwkeurig zicht op het wegdek, dashboard en in achteruitkijk- en zijspiegels

In detail

1// Beter zicht bij weinig licht

De Luminance Design®-technologie van ZEISS.

De uitdaging
De pupil reageert op de lichtintensiteit van de omgeving, met name op licht dat rechtstreeks in het oog valt. Bij daglicht is de pupildiameter kleiner dan in het donker. Bij weinig licht, zogenaamde mesopische omstandigheden (schemering, neerslag, grijze dagen of rijden in het donker) heeft de pupil een diameter tussen klein en groot in. Ruimtelijke waarneming en het inschatten van afstanden wordt moeilijker voor de bestuurder.

Na intensief onderzoek op gebied van mesopisch zicht* werden de beweegredenen voor het ontwikkelen van de Luminance Design-technologie van ZEISS geïdentificeerd en geverifieerd tijdens draagproeven. In een notendop: fel licht (fotopisch zicht), geen licht (scotopisch zicht) en tussenin, dus weinig licht (mesopisch zicht). Bij mesopische omstandigheden verandert de lichtintensiteit, en dus ook de pupilgrootte: een uitdaging voor visuele prestaties.
Klik voor de oplossing van ZEISS
ZEISS ontwikkelde de nieuwe Luminance Design™-technologie (LDT) die rekening houdt met diverse lichtomstandigheden en pupilgroottes om het brillenglasontwerp qua natuurlijk zicht te verbeteren. LDT integreert de pupilgrootte voor het rijden onder mesopische omstandigheden en optimaliseert het brillenglasontwerp: de aangepaste pupilafmetingen van de optimaliseringalgoritmen zijn 5,0 mm in enkelvoudige brillenglazen en 4,3 mm in multifocale varianten.

Het resultaat voor brildragers: beter zicht bij weinig licht.


Helder licht = fotopisch zicht met kleine pupil
Grote scherptediepte, ontspannen ruimtelijke waarneming


Geen licht (duisternis) = scotopisch zicht met grote pupil
Kleine scherptediepte


Weinig licht = mesopisch zicht met wisselende pupilgrootte
Uitdagende omstandigheden als gevolg van wisselingen in scherptediepte

* Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de DriveSafe White Paper van ZEISS.

2// Minder verblinding in het donker

De DuraVision® DriveSafe Coating van ZEISS.

De uitdaging
Verblinding geeft aan hoe moeilijk het is om bij fel licht, zoals direct zonlicht of kunstlicht, te kunnen zien. Marktonderzoek en wetenschappelijk bewijs tonen beide aan dat schittering in het verkeer in verband wordt gebracht met LED en Xenon HID lichtbronnen die worden gebruikt voor moderne autoverlichting. Intense schittering kan een risico vormen, omdat het de zichtbaarheid van voorwerpen beperkt en het oog minder gevoelig maakt voor contrast. Schittering kan ook subjectief worden ervaren als discomfort en irriterend.

Onderzoekers van ZEISS voerden experimenten uit met schittering. Deze vormden de basis van interne onderzoeken met verschillende gesimuleerde coatingen. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat het blauwachtige, hoogenergetische gedeelte van het zichtbare spectrum (met name golflengtes van 440-470 nm) afkomstig is van LED of Xenon H.I.D. (High Intensity Discharge)-technologie wordt in verband gebracht met hinderlijke schittering die door bestuurders wordt ervaren.
Klik voor de oplossing van ZEISS
De DuraVision® DriveSafe Coating weerkaatst deze golflengten gedeeltelijk, waardoor er tot 64%** minder verblinding ervaren wordt ten opzichte van premium AR-coatings.


Zonder DuraVision® DriveSafe Coating


Met DuraVision® DriveSafe Coating: tot 64%*** minder verblinding
Minder door licht veroorzaakte irritatie, zoals verblinding en weerkaatsing




** Vergeleken met premium coatings van ZEISS. Met DuraVision DriveSafe ervaarden 64% minder testpiloten problemen met verblinding bij de nieuwe coating, vergeleken met andere AR-coatings.

3// Nauwkeurig zicht op dashboard, spiegels en wegdek

Het DriveSafe Brillenglasontwerp van ZEISS.

De uitdaging
Deelname aan het verkeer vergt een hoge mate van concentratie van bestuurders. Meestal hebben zij een breed zichtveld op het wegdek nodig om verkeersomstandigheden in te schatten. De situatie wordt vooral uitdagend voor dragers van multifocale brillenglazen bij het overbruggen van het scherpteverschil tussen dashboard, spiegels en het wegdek. Op dat moment wordt dynamisch zicht essentieel.

Tijdens een oogbewegingsonderzoek met FKFS*** identificeerden we de behoeften qua zichtgedeeltes van bestuurders:
  • 97% van de geregistreerde tijd kijken ze naar het wegdek
  • 2% van de geregistreerde tijd gebruiken ze om naar het dashboard te kijken
  • 1% van de geregistreerde tijd verleggen ze hun aandacht tussen de spiegels
Klik voor de oplossing van ZEISS
Om het voor dragers van multifocale brillenglazen gemakkelijker te maken om snel te kunnen heroriënteren bij het switchen tussen wegdek, dashboard en spiegels, ontwikkelde ZEISS de nieuwe DriveSafe Multifocale brillenglazen. Deze brillenglazen bevatten geoptimaliseerde zichtgedeeltes voor de middellange afstand en voor veraf, waardoor het hoofd minder horizontale bewegingen hoeft te maken.
  • Dynamisch zicht voor een snelle heroriëntatie bij switchen van het wegdek naar dashboard en spiegels
  • Zichtgedeelte voor dichtbij - bij uitstek geschikt voor dagelijkse bezigheden
Een tot 43% groter gedeelte voor de middellange afstand om het scherpteverschil tussen dashboard en spiegels gemakkelijker te overbruggen en een tot 14% groter gedeelte voor veraf voor breder zicht op het wegdek.



DriveSafe Multifocale en Enkelvoudige Brillenglazen van ZEISS - voor het beter inschatten van verkeer, bij uitstek geschikt in een dagelijkse context




*** FKFS - Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart [Onderzoeksinstituut voor Automobieltechniek en Voertuigmotoren] - is een onafhankelijke stichting verbonden aan de Universiteit van Stuttgart. Sinds haar oprichting in 1930 is FKFS één van de grootste en meest toonaangevende onderzoeksinstituten geworden op gebied van automobieltechniek en staat ten dienste van grote autofabrikanten en leveranciers. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar het DriveSafe Witboek van ZEISS.

Voordelen voor de drager

Voordelen voor de drager

Een bril voor dagelijks gebruik en veiliger rijgedrag

  • Beter zicht bij weinig licht voor veiliger en comfortabeler rijden
  • Minder verblinding door tegemoetkomend verkeer of straatverlichting in het donker
  • Nauwkeurig zicht op het wegdek, dashboard en in achteruitkijk- en zijspiegels

Dragers zijn erg tevreden over de DriveSafe Brillenglazen van ZEISS*

Om er zeker van te zijn dat de DriveSafe Brillenglazen van ZEISS volledig voldoen aan de verwachtingen van consumenten, heeft ZEISS real-life draagproeven uitgevoerd.
* Interne draagproef met 60 CZV-medewerkers in Duitsland, 2013. Externe draagproef met 70 opticiens en consumenten in Spanje, 2014

Uitkomsten ZEISS real-life draagproeven

Productbeschikbaarheid

ZEISS DriveSafe verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:
Organisch 1.74
Helder
Organisch 1.67
Helder | Gekleurd | PhotoFusion | Transitions® | Gepolariseerd
Organisch 1.6
Helder | Gekleurd | PhotoFusion | Transitions® | Gepolariseerd
Organisch 1.5
Helder | Gekleurd | PhotoFusion | Transitions® | Gepolariseerd

Gepolariseerde brillenglazen kunnen de zichtbaarheid van het beeld op bepaalde lcd/led-displays verminderen. Test daarom de zichtbaarheid vóór gebruik met beeldschermen. Vraag in onze winkel voor meer informatie.
1 Bron: Marktonderzoek bij 36 opticiens en 480 consumenten in de VS en Duitsland/augustus 2013.


 
Logo Werkman brillen en contactlenzen

Openingstijden

dinsdag t/m donderdag: 09.30 - 17.30 uur
vrijdag: 09.30 - 21.00 uur
zaterdag: 09.30 - 17.00 uur
zondag en maandag gesloten

Copyright © 2016 -
Werkman Optics B.V.