Werkman brillen en contactlenzen: 'Een dorpswinkel zonder dorps karakter'
zaterdag 3 januari 2015

Paul Werkman (49) van Werkman Optics in Surhuisterveen ziet het om zich heen gebeuren. Drachten telde tot voor kort zeven zelfstandige opticiens. Daarvan zijn er nog drie over. Eén ging er failliet en de andere drie zijn nu in handen van een van de grote optiekketens.


Een dorpswinkel zonder dorps karakter

Op die manier kopen ze marktaandeel", analyseert Werkman, "ten koste van hun winst. Maar dat hopen ze later natuurlijk weer terug te verdienen dankzij hun macht op de markt."

Werkman is zeker geen prooi voor de grijpgrage klauwen van de Pearles en collega's. Het Feanster optiekbedrijf wordt nu geleid door de derde generatie Werkman en is stevig geworteld in de regionale markt. De vierde generatie Werkman staat in de persoon van Pauls zoon Edo inmiddels te trappelen om de zaak voort te zetten.
"Ook voor hem zie ik een goede toekomst weggelegd", zegt vader Paul. "Al zal het hem niet komen aanwaaien, het is keihard werken om de klanten binnen te halen."

"Of wij het hoofd boven water kunnen houden? Wat nou, wij draaien gewoon hartstikke goed." De vraag prikkelt Paul Werkman. Waarom ervan uitgaan dat het niet loopt? Bedrijfsstrategie en de omvang van de winkel zijn zo dat de onderneming goede resultaten boekt.

We zijn nu met ons zessen. Dat is een gezonde omvang waarbij iedereen zich enigszins kan specialiseren." Daar ligt volgens Werkman ook de reden waarom de echt kleine winkels het moeilijk krijgen. Zij missen de mogelijkheid taken te verdelen en het ontbreekt hen daarbij vaak aan investeringskapitaal.

Ogen meten en brillen verkopen, zoals hij voorheen deed, daar komt Paul Werkman niet meer aan toe. Hij is vooral aan het managen en richt zich op de marketing. "Ik moet zorgen dat de mensen in de winkel komen." Het online-kanaal is daarbij als verkoopkanaal en digitale etalage enorm belangrijk geworden. Drie websites heeft Werkman maar liefst, waar een van de medewerkers bijna fulltime mee bezig is.

Modernisering doet zeker geen afbreuk aan het aloude opticienambacht. Integendeel, benadrukt Werkman, want er is flink geïnvesteerd in geavanceerde slijpapparaten voor de werkplaats en in meetapparatuur. Daarmee bereidt het bedrijf zich ook voor op de verwachte toename van meer medisch getinte werkzaamheden.

"Wij zullen verder professionaliseren. Opticiens worden belangrijker in de gezondheidszorg. We zullen meer pre-scans doen, ogen druppelen en doorverwijzen naar de oogspecialist, wat nu alleen de huisarts mag."

Het draagt allemaal bij aan de profilering, aldus Paul Werkman: "Klanten die alleen maar voor de goedkoopste bril gaan, dat is niet onze doelgroep. Wij mikken op mensen die onze brillencollectie en een goed advies daarover waarderen. Je kunt succes hebben wanneer je nergens op lijkt."

Ypkje Wedman eigenaar van een beautysalon uit Harkema, brildraagster.
„Een bril is het enige dat je iedere dag draagt. Veel mensen schenken er naar mijn gevoel te weinig aandacht aan en kopen een bril die overal bij moet passen. Maar een bril kan je uiterlijk verrijken. Mijn keuze valt daarom vaak op bijzondere brillen, ik sta er inmiddels bekend om.”
Edo Werkman, opticien in opleiding en vierde generatie van de familie Werkman.
„De brillen zitten me in de genen, ik ben ermee opgegroeid. Ik kon kiezen tussen molenaar worden of werken in de optiekzaak. Ik heb gekozen voor de brillen. Het is een beroep dat om vakmanschap vraagt. Daar vind ik bevrediging in. Van het molenaarschap heb ik nu mijn hobby gemaakt.”
Bron: © 03-01-2015 Leeuwarder Courant | Foto’s: Marcel van Kammen.

 
Logo Werkman brillen en contactlenzen

Openingstijden

dinsdag t/m donderdag: 09.30 - 17.30 uur
vrijdag: 09.30 - 21.00 uur
zaterdag: 09.30 - 17.00 uur
zondag en maandag gesloten

Copyright © 2016 -
Werkman Optics B.V.